Het Marokkaanse spoorwegbedrijf ONCF heeft eerder deze maand in aanwezigheid van koning Mohammed VI en de Franse president Emmanuel Macron de eerste hogesnelheidstrein van Afrika in gebruik genomen.

‘Al Boraq’ – zo heette het gevleugelde fabeldier waarop de profeet Mohammed ooit, zo geloven de moslims, vanuit Jeruzalem opvoer naar de zevende hemel en later weer terug. Zo heet nu ook de eerste hogesnelheidstrein van Afrika, die de Marokkaanse metropolen Casablanca en Tanger verbindt.

Franse bedrijven

Voor de trein in gebruik genomen kon worden, moesten het spoor vernieuwd en enkele stations verbouwd worden. De aanleg van het traject en de bijbehorende infrastructuur was in opdracht gegeven aan het Franse spoorwegbedrijf SNCF. De leverancier van de treinen is het eveneens Franse bedrijf Alstom.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!


Financiering

Acht jaar geleden staken de toenmalige Franse president Nicolas Sarkozy en de toenmalige koning Hassan VI de eerste spade de grond in. De onder een chronische begrotingscrisis leidende Maghrebstaat financierde het project met leningen uit Frankrijk, Saoedi-Arabië en de Golfstaten.

Economische metropolen

De hogesnelheidstrein verbindt in de eerste fase de steden Tanger en Casablanca en doet tevens de hoofdstad Rabat aan. Overigens bereikt de TGV alleen tussen Kenitra en Tanger een snelheid van 320 kilometer per uur. Tussen Kenitra en Casablanca zal de TGV een snelheid van 220 kilometer per uur bereiken. Al met al wordt de reistijd tussen de beide economische metropolen van vijf uur naar iets meer dan twee uur teruggebracht.

Uitbreiding

Het is de bedoeling dat de TGV in 2026 ook doorrijdt naar Marrakesh. Op de lange termijn is zelfs een twee traject voorzien. Naast de nu gedeeltelijk geopende Atlantische route van Tanger naar uiteindelijk Agadir, moet er dan nog een Maghreb-route komen van zo’n tweeduizend kilometer, van Casablanca via Rabat en Oujda naar de Algerijnse hoofdstad Algiers en de Tunesische hoofdstad Tunis. Theoretisch zou de Atlantische route later ook nog doorgetrokken kunnen worden naar Al-Ajoen in de door Marokko bezette Westelijke Sahara.

Migratie

De Marokkaanse regering verwacht dat de treinen het land prestige en een economische stimulans brengen. De Marokkanen, die de laatste tijd in scharen de boot naar Spanje nemen of over de grenshekken van de Spaanse exclaves Ceuta en Melilla klimmen, moeten merken dat ze een land verlaten dat aan de technologische spits van Afrika wil staan en zelfs in staat is projecten te realiseren die men verder alleen in Europa en Azië ziet.

Ontwikkeling

Marokko heeft in de laatste 20 jaar omvangrijke investeringen gedaan in zijn infrastructuur. Vooral het noorden en noordoosten van het land, met name de regio aan de Middellandse Zee, rond Tanger, Tetouan en Oujda, heeft daarvan geprofiteerd. Gezien de tekortkomingen van het onderwijs- en gezondheidszorgsysteem, alsmede de wijdverbreide armoede, rijst echter de vraag of men het geld niet anders uit had moeten geven. Terwijl de kustregio’s zich ontwikkelen, blijft het binnenland achter. Omar Balafrej van de campagne ‘Stop TGV’ heeft berekend dat met het geld voor iedere tien meter van het TGV-traject een school gebouwd had kunnen worden.

Steun Novini!

Doe een donatie aan Novini en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken!

Doneer nu!

 

Over de auteur

Jonathan van Tongeren

Jonathan van Tongeren studeerde Internationale Betrekkingen en Slavistiek, was van 2006-2010 secretaris-generaal van het European Christian Political Youth Network (ECPYN) en is eindredacteur van Novini. Verder is hij redacteur bij uitgeverij De Blauwe Tijger.