Het Britse bedrijf Reaction Engines werkt al jaren aan raketaandrijving voor ruimteveren en hypersonische vliegtuigen. De SABRE-motor zou, als het een succes wordt, Europese ruimteveren aan kunnen drijven. Onlangs hebben het Europese ruimtevaartagentschap ESA en zijn Britse tegenhanger UKSA financiële middelen beschikbaar gesteld voor het aan de grond testen van een prototype.

De ESA stelt tien miljoen euro beschikbaar, de UKSA 50 miljoen pond. Inmiddels zijn de eerste proeven succesvol verlopen. De complete testcampagne zal 18 maanden duren.

Combinatie van straal- en raketaandrijving

De SABRE-motor combineert straal- en raketaandrijving. De afkorting staat voor Synergetic Air-Breathing Rocket Engine. Voor de eigenlijke raketaandrijving is de turbine en compressor van een straalmotor geïnstalleerd. Tot Mach 5, oftewel vijfvoudige snelheid van het geluid, voorziet deze de motor met lucht, daarna schakelt SABRE over op zuivere raketaandrijving.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!


Besparing

Met de SABRE-motor zouden een-traps ruimteveren als de Brits-Europese Skylon de ruimte in kunnen vliegen. De combinatiemotor spaart raketbrandstof en daarmee gewicht. Daarmee zouden ook de transportkosten dalen, omdat het ruimteveer minder vloeibare zuurstof aan boord zou hoeven nemen. Tot nog toe is transport door een ruimteveer de duurste manier om een satelliet of component van een grotere ruimtevaartuig in een baan om de aarde te brengen.

Model van een SABRE-motor (fair use)

Model van een SABRE-motor (fair use)

Revolutionaire warmtewisselaar

Kern van de SABRE-motor is een revolutionaire warmtewisselaar. Die schermt de motor bij hoge supersonische snelheden af. Dan stroomt er namelijk lucht met 25 keer de kracht van een orkaan in de categorie 5 de motor in. Door de wrijving ontstaan er temperaturen die ieder materiaal zouden doen smelten.

Dit verhindert een voorkoeler. Deze gebruikt vloeibare waterstof uit de brandstofvoorraad van de Skylon om de instromende lucht in een honderdste van een seconde van 1000 graden Celsius naar min 150 graden te koelen. Vervolgens wordt de lucht de motorkern in geleid. ESA en Reaction Engines testten deze voorkoeler reeds in 2012. Nu testten ze de uit verdichter en verbrandingskamer bestaande motorkern.

Simulaties

“Een van de grootste voordelen van het SABRE-motorconcept bestaat erin, dat het volledig modulair is”, zegt Richard Varvill, hoofdontwerper en technisch directeur van Reaction Engines. “Zodoende is het mogelijk iedere component van de motor op de grond aan strenge tests te onderwerpen, die de omstandigheden van een vlucht tot Mach 5 op 25 kilometer hoogte volledig simuleren.”

Projectietekening van een Skylon-ruimteveer (afbeelding: GW Simulations)

Projectietekening van een Skylon-ruimteveer (afbeelding: GW Simulations)

Ruimteveer

De weg naar een luchtwaardige motor en de eerste vlucht van een Skylon-ruimteveer is echter nog lang. Dat ruimteveer moet 84 meter lang worden en 30 passagiers of tot 15 ton vracht in een lage baan om de aarde kunnen brengen. Anders dan de Amerikaanse Space Shuttle zou de Skylon echter starten en landen als een gewoon vliegtuig.

Steun Novini!

Doe een donatie aan Novini en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken!

Doneer nu!

 

Over de auteur

Jonathan van Tongeren

Jonathan van Tongeren studeerde Internationale Betrekkingen en Slavistiek, was van 2006-2010 secretaris-generaal van het European Christian Political Youth Network (ECPYN) en is eindredacteur van Novini. Verder is hij redacteur bij uitgeverij De Blauwe Tijger.