De Oostenrijkse minister voor Verkeer, Innovatie en Technologie Jörg Leichtfried (SPÖ) heeft met ondersteuning van de Kamer van Koophandel en de bouwsector het plan gelanceerd om Oostenrijk aan te sluiten op de Trans-Siberische spoorlijn. In concreto gaat het om de aanleg van een traject van 400 kilometer breedspoor van Kosice in het oosten van Slowakije naar Wenen. De kosten voor de aanleg van de complete infrastructuur worden geraamd om 6,5 miljard euro.

Alleen de 30 kilometer op Oostenrijkse bodem zouden al 85 miljoen euro kosten, plus 850 miljoen voor de nieuwe terminals om goederen uit China over te laden naar het normaalspoor. Nog eens een miljard euro wordt geraamd voor het vergroten van de capaciteit van het overige Oostenrijkse spoorwegennet.

Ook Slowakije zou door aansluiting aan het goederenverkeer naar Oostenrijk profiteren. Met het oog op het feit dat 5 van de 6,5 miljard aan investeringen in Slowakije plaats zou moeten vinden, is de regering van het arme Slowakije vooralsnog maar voorzichtig enthousiast. Ook de derde partner voor het ambitieuze project, de Russische Spoorwegen (RZD), is vooralsnog terughoudend, hoewel een dergelijk plan tien jaar geleden nog door de Russen werd voorgesteld.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!


De Oostenrijkse minister van Verkeer wijst er echter op dat een toekomstig breedspoortraject veel economische groei en extra werkgelegenheid kan scheppen. Deloitte berekend in opdracht van het ministerie dat er niet minder dan 127.000 nieuwe arbeidsplaatsen  zouden ontstaan in de eerste 45 jaar, waarbij de bouwfase van 2023 tot 2033 aangenomen wordt. Daarna begint pas de bedrijfsfase met jaarlijks rond de 20.000 treinen (met 67 wagons met ieder twee containers). De totale toegevoegde waarde na 30 jaar (tot 2054) wordt geraamd op 30 miljard euro, waarvan 15 voor Oostenrijk en 10 voor Slowakije. Het gaat er volgens Leichtfried ook om te anticiperen op de toekomst: “Het goederenverkeer uit China komt”, aldus de minister. “Oostenrijk moet kiezen of het meetelt.”

Steun Novini!

Doe een donatie aan Novini en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken!

Doneer nu!

 

Over de auteur