Het omstreden vluchtelingenakkoord met Turkije zorgde in West- en Midden-Europa voor een voorlopige afname van de aantallen immigranten. De Balkanroute, via Griekenland, Bulgarije of Macedonië, Servië en Hongarije naar West-Europa wordt momenteel nog nauwelijks gebruikt. Prikkeldraad, hekken en controles aan de Macedonische, Kroatische en Hongaarse grenzen schrikken daarvan af.

Dat wil echter niet zeggen dat de asielcrisis daarmee achter de rug is, georganiseerde mensensmokkelbendes hebben inmiddels een nieuwe route gevonden. Zo melden Roemeense media dat het aantal asielzoekers zich daar in vergelijking met het jaar daarvoor verdrievoudigd heeft. In de afgelopen weken zijn op Roemeense wegen herhaaldelijk vrachtwagens vol asielzoekers gestopt. Onlangs ontdekte de Roemeense kustwacht op de Zwarte Zee een boot met 69 illegale immigranten aan boord, die uit Turkije kwam. Roemeense media spreken zodoende al over de Zwarte Zee als de “nieuwe Egeïsche Zee voor vluchtelingen”. Vanuit Roemenië ligt de weg open naar Hongarije en van daaruit verder naar West- en Noord-Europa. Anders dan aan de Hongaarse-Servische grens, is er aan de Hongaars-Roemeense grens vooralsnog immers geen hek.

Roemenië nam tot nu toe slechts 710 immigranten op, de meesten uit Syrië, Irak en Jemen, in het kader van het herverdelingsprogramma van de Europese Unie om Italië en Griekenland te ontlasten. Een jaar geleden verklaarde de Roemeense president Klaus Iohannis in een interview met het radiostation Deutsche Welle, dat Roemenië weliswaar een bepaald aantal vluchtelingen op wil nemen in het kader van de solidariteit met andere EU-lidstaten, maar dat het tegelijk zijn grenzen wil bewaken tegen illegale immigranten. “Er zijn verzoeken geweest van groepen vluchtelingen om van Servië naar Roemenië te mogen komen om van daaruit verder te trekken, maar dat hebben we kunnen voorkomen. Zo zullen we ook voorkomen dat mensen over de Zwarte Zee naar Roemenië komen”, aldus Iohannis destijds. De Roemeense president stelde verder het voor onwaarschijnlijk te houden dat mensen zouden proberen via de Zwarte Zee naar Roemenië te komen, omdat het “veel moeilijker toegankelijk is dan bijvoorbeeld de Middellandse Zee”. Dat kon wel eens een misrekening met ernstige gevolgen geweest zijn.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!


Op het hoogtepunt van de immigratiecrisis op de Balkanroute in 2015 wees Roemenië weliswaar de verdeling van vluchtelingen over EU-lidstaten op basis van verplichte quota af, maar zei tegelijk de “vrijwillige” opname van 1785 personen toe. Anders dan Hongarije en Slowakije heeft Roemenië geen juridisch bezwaar aangetekend tegen de verdelingsquota van vluchtelingen. Het land wil nu echter niet meer dan in totaal 2000 personen opnemen.

Roemenië wil dan ook voorkomen dat er een grotere stroom asielzoekers over de Zwarte Zee op gang komt en zoekt daarvoor de samenwerking met buurland Bulgarije. Want als de Zwarte Zee daadwerkelijk een belangrijke nieuwe smokkelroute zou worden, dan betreft dat ook de Bulgaarse kust. De regering in Sofia heeft reeds concrete maatregelen getroffen. Een prikkeldraadhek sluit de grens met Turkije bijna geheel af, bovendien verklaarde de regering dat circa 600 militairen, speciale eenheden en drones ingezet zullen worden in de grensbewaking.

De Bulgaarse minister van Defensie Krassimir Karakatsjanov (Verenigde Patriotten) laat er in het Duitse dagblad Die Welt geen misverstand over bestaan. De grenzen moeten met “zeer gespecialiseerde gevechtseenheden” beveiligd worden. Hij sprak er zich bovendien voor uit alle EU-buitengrenzen met inzet van militairen te beveiligen. “We kunnen niet toelaten dat illegale migranten massaal naar Europa blijven komen.”

Steun Novini!

Doe een donatie aan Novini en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken!

Doneer nu!

 

Over de auteur

Jonathan van Tongeren

Jonathan van Tongeren studeerde Internationale Betrekkingen en Slavistiek, was van 2006-2010 secretaris-generaal van het European Christian Political Youth Network (ECPYN) en is eindredacteur van Novini. Verder is hij redacteur bij uitgeverij De Blauwe Tijger.