Rusland lijkt voornemens een van de grootste transportvliegtuigen ter wereld, de Antonov An-124 ‘Roeslan’, zonder Oekraïense medewerking onder een nieuwe naam te gaan bouwen. Dat heeft de Russische luchtvaartdeskundige Joeri Sytnik, een lid van de Russische commissie voor ontwikkeling van de luchtvaart door laten schemeren.

De An-124 ‘Roeslan’ geldt als werkpaard en is internationaal zeer geliefd voor zwaar transport. Het vliegtuig kan ladingen tot 120 ton vervoeren over langere afstanden en is marktleider op dit terrein. Aangezien sinds 2004 geen toestellen van dit type meer gebouwd worden, de vraag echter toeneemt, willen de Russen een versie van het toestel met gemoderniseerde motoren en digitale techniek in serieproductie nemen.

Een Antonov An-124 begeleid door twee Soechoj Soe-27-straaljagers tijdens een parade in Moskou in 2010 (foto: Sergey Kustov).

Deze plannen stuiten op kritiek van Oekraïense zijde. Volgens de Russische defensiedeskundige Viktor Baranez staat Oekraïne, of om precies te zijn het daar gevestigde Antonov, erop dat Rusland het werk aan dit vliegtuig niet mag voortzetten. Rusland stelt zich daarentegen op het standpunt dat er zoveel werk van Russische ingenieurs, technici en specialisten in het transportvliegtuig steekt, dat van de Oekraïense An-124 alleen nog de contouren resteren.

Blijf op de hoogte van nieuws, opinie en achtergronden: Volg Novini!


De Oekraïense zijde heeft reeds gedreigd met de rechter, maar sinds de invoering van de An-124 is het toestel daadwerkelijk al voor 95 procent in Rusland geproduceerd. Twee derde van de An-124-toestellen die in Rusland in gebruik zijn, zijn in de Russische fabriek van Aviastar-SP in Oeljanovsk aan de Wolga gebouwd. Specialisten daar hebben veel gedaan om de technische eigenschappen van het vliegtuig te verbeteren. 

Oorspronkelijk was de An-124 ‘Roeslan’ eind jaren ’70 door het Sovjet-bedrijf Antonov, dat sinds 1952 in Kiev zetelt, bedacht als transportvliegtuig voor de strijdkrachten. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie werden de meeste toestellen overal ter wereld voor chartervluchten in het goederentransport ingezet.

Knielend An-124-toestel met omhoog geklapte neus, waardoor vracht aan de voorkant geladen kan worden.

Van 1984 tot 2004 werden 55 An-124-toestellen gebouwd in Oeljanovsk. In oktober 2006 kwamen Vladimir Poetin en de toenmalige Oekraïense president Viktor Joesjtsjenko een nauwe samenwerking aan de An-124 overeen: de serieproductie zou hervat worden met de gemoderniseerde An-124-100M-150. De productie was voorzien in de fabriek van Oeljanovsk, waar sinds 2006 Iljoesjin-vliegtuigen gebouwd werden. Na de staatsgreep in Kiev, braken de nieuwe machthebbers in Oekraïne echter iedere samenwerking met Rusland af en de Antanov-fabriek ging op in de Oekraïense wapenfabrikant UkrOboronProm. Iljoesjin bekommerde zich van toe af aan om onderhoud en modernisering van de in gebruik zijnde An-124-toestellen.

In zoverre is het Russische vliegtuigconcern United Aircraft Corporation (UAC) in het bezit van de technische en juridische benodigdheden voor de bouw van de An-124. “Naar alle internationale regels moeten wij dit merk An-124 gebruiken, wanneer we aan dit vliegtuig geen wezenlijke veranderingen aanbrengen”, stelt Sytnik. “Er worden echter veranderingen doorgevoerd en het zal zodoende onder een andere merknaam geproduceerd worden.”

De An-124 ‘Roeslan’ blijft een paradepaard. Het geldt nog altijd als een uitstekend vliegtuig en kan de concurrentie met vergelijkbare toestellen van andere fabrikanten goed aan. Voor een gemoderniseerde versie zal dat allicht des te meer gelden.

Over de auteur